fredag den 28. oktober 2011

Børn med udviklingsforstyrrelser har ofte sociale problemer

Venskaber udgør en meget stor del af børns livskvalitet, så når der opstår sociale vanskeligheder overstiger det barnets faglige vanskeligheder. 


Børn med udviklingsforstyrrelser har ofte svært ved at forstå sammensatte og komplekse situationer. Det kan være vanskeligt at :
  • se og tolke andres kropssprog og ansigtsudtryk
  • høre og tolke det man hører
En social situation kræver, at barnet i løbet af en brøkdel af et sekund kan aflæse situationen før den afløses af endnu en situation. I den korte tid aflæses både bevægelse, tale, kropssprog, ansigtsudtryk, fysisk kontakt, egne og andres følelser mm. Børn med udviklingsforstyrrelser og en megt konkret tankegang, har netop vanskeligt ved sociale situationer som stiller krav til evnen til at sætte sig i andres sted og forholde sig til noget ukonkret som følelser og sætte sig i andres sted. 


Forståelse af følelser er en betingelse for, at barnet kan løse udviklingsopgaverne.


Udviklingsopgaverne:

  • danne relationer
  • opbygge jeg-opfattelse
  • skabe verdensbillede




Kilde: Fleischer, Anne Vibeke. Set med børns øjne. Dansk psykologisk forlag

1 kommentar:

  1. Meget godt, konkret og kortfattet formuleret. Har du eksempler fra praksis også? Det kunne være interessant.

    SvarSlet